Les 7+8: ETEN EN DRINKEN
 
 
In these lessons you will learn:
* to talk about food
* to express your preference
* use of adjectives
* use of demonstrative pronouns
 
 
 
 
 
Les 7
 
To download the homework file of this lesson, click HERE.  
 
 
VIDEO 4.1
 
a) Kijk, luister en herhaal. (Watch, listen and repeat.) 
 


 
 
 
 
Herhaal deze filmpjes zo vaak als u wilt. Hoe meer u de woorden hardop zegt, hoe sneller u ze zult onthouden.
Waarschijnlijk moet u ze ongeveer 20 keer bekijken. Probeer de woorden uit te spreken voordat ik ze uitspreek en controleer dan of het woord en de uitspraak goed is.
 
(Repeat these movies as many times as you want. The more you say the words out loud the faster you will remember them.
Probably you will have to watch it approximately 20 times. Try to say the words before I do and check whether the word and pronunciation was right or not.)
 
 
Huiswerk oefening 7.1
 
 

 
Schrijf alle fruit- en groentesoorten op die u zich kunt herinneren van de video:
(Write down all the fruits and vegetables you remember from the video)
............................................................................................................................................. 
............................................................................................................................................. 
............................................................................................................................................. 
............................................................................................................................................. 
............................................................................................................................................. 
............................................................................................................................................. 
............................................................................................................................................. 
............................................................................................................................................. 
 

Woordenlijst 7.1 
 
Groenten 
 

 
groenten  -  vegetables
tomaat  -  tomato
komkommer  -  cucumber
paprika  -  paprika
prei  -  leek
ui  -  onion
worteltjes  -  carrots
rode bietjes  -  red beets
rode kool  -  red cabboge
bloemkool  -  cauliflower
boerenkool  -  kale
 
broccoli  -  broccoli 
zuurkool  -  sauerkraut
spruitjes  -  Brussels-sprouts
artisjok  -  artichoke
kappertjes  -  capers
bleekselderij  -  shrub celery
olijf  -  olive
 
champignons  -  mushrooms
witlof  -  chicory
doperwtjes  -  green peas
peultjes  -  sugar snaps
asperge  -  asparagus
spinazie  -  spinach
sperziebonen  -  haricots
tuinbonen  -  beans
witte bonen  -  white bean
bruine bonen  -  brown bean
avocado  -  avocado
mais  -  corn, maize
pompoen  -  pumpkin
stamppot  -  vegetable mash
hutspot  -  mashed potato and vegetable dish
krop sla  / sla  -  lettuce
salade  -  salad
radijsjes  -  radish 
 
 
o.a. aardappelen (potatoes and more)
 
aardappels  -  potatoes
aardappelpuree  -  mashed potatoes
patat / friet  -  French fried potatoes
frietje speciaal  -  French fries with mayonnaise, ketchup and onions
 
rijst  -  rice
pasta  -  pasta
deeg  -  dough, paste
saus  -  sauce
sate saus  -  hot peanut sauce
 
jus  -  gravy 
 
Fruit
 

 
fruit  -  fruit
appel  -  apple
peer  -  pear
banaan  -  banana
aardbei  -  strawberry
framboos  -  raspberry 
bes  -  (blue) berry
rode (aal)bes  -  red currant
braam  -  blackberry, bramble
sinaasappel  -  orange
citroen  -  lemon
limoen  -  lime
pruim  -  plum
kers  -  cherry
vijg  -  fig
druiven  -  grapes
ananas  -  pineapple
watermeloen  -  water melon
 
perzik  -  peach
abrikoos  -  apricot 

 
Vlees en vis
 

 
vlees  -  meat
gehaktbal  -  minced meat, hamburger meat
karbonade  -  cutlet, pork chop
 
worst  -  saucage
salami  -  salami
ham  -  ham
biefstuk  -  beef steak
schnitzel  -  schnitzel
kipfilet  -  chicken slice
 
kippenborst  -  chicken breast
konijn  -  rabbit
lamsvlees  -  lamb
kroketten  -  croquette (meat with bread-crust)
 
lever  -  liver
eend  -  duck
kalkoen  -  turkey
spek  -  bacon 
vis  -  fish
haring  -  herring
zalm  -  salmon
 
tonijn  -  tuna
karper  -  carp
kabeljauw  -  cod fish
zeebaars  -  sea perch, bass
forel  -  trout
paling  -  eel
sardine, sardientjes  -  sardine
garnalen  -  shrimp
 
krab  -  krab
kreeft  -  lobster
inktvis  -  squid, calamari, cuttlefish, sepia, octopus
mosselen  -  clams
oesters  -  oysters
schelpdiertjes  -  shellfish
ansjovis  -  anchovy
makreel  -  mackerel
 
Overig (miscellaneous)
 

 
Noten
noten  -  nuts
amandel  -  almond
walnoot  -  walnut
 
hazelnoot  -  hazelnut
kastanje  -  chestnut
pijnboompitten  -  pine nuts
 
Vegetarisch
 
vegetarisch  -  vegetarian
pannenkoeken  -  pancakes
sojabonen  -  soya beans
kikkererwten  -  chickpea
tofu  -   tofoe
quiche / hartige taart  -  pie with vegetables / meat
 
hartig  -  savory
 
Kruiden
 
kruiden  -  herbs, spices
peper  -  pepper
zout  -  salt
knoflook  -  garlick
bieslook  -  chives
 
basilicum  -  basil
tijm  -  thyme
dille  -  dill
peterselie  -  parsley
kerriepoeder  -   curry powder
 
Overig
 

 
suiker  -  sugar
anijs  - anise
olijfolie  - olive oil
azijn  -  vinegar
augurk  -  gherkin
mayonaise  -  mayonnaise
ketchup  -  ketchup
mosterd  -  mustard
rozijnen  -  raisins
pudding  -  pudding
soep  -  soup
 
Zuivel

zuivel  -  dairy
boter  -  butter
bakboter  -  butter to cook meat with
ijs  -  icecream
yoghurt  -  yoghurt
slagroom  -  whipped cream
kaas  -  cheese
 
Eieren
 
ei  -  egg
eieren  -  eggs
omelet  -  omelette
spiegelei  -  sunny side up
 
roerei  -  scrambled eggs
gekookt ei  -  boiled egg
 

Lunch
 

 
middageten, lunch  -  lunch
brood  -  bread
volkoren brood / bruin brood  -  wholesome bread
wit brood  -  white bread
boterham  -  slice of bread, sandwich
 
broodje  -  bread roll
croissant(je)  -  croissant
jam  -  marmelade, jam
kaas  -  cheese
hagelslag  -  chocolate sprinkles
pindakaas  -  peanut butter
hazelnootpasta  -  hazelnut chocolate spread
broodbeleg  -  everything with which a sandwich can be covered
bloem  -  floor 
 
Zoetigheid
 
zoetigheid  -  food with sugar
snoepje, snoep  -  candy
koek  -  cookie, cake
koekje  -  cookie
biscuitje  -  biscuit
gebak  -  pastry
gebakje  -  pastry, tartlet, cake
cake  -  cake
taart  -  pie
taartje  -  cupcake
moorkop (small) / Bossche bol (large) -  pastry filled woth whipped cream and covered with chocolate
Tom pouce / tompoes  -  pastry with cream and pink sugar glace on top
appeltaart  -  apple pie 
 
Dranken
 

 
dranken  -  drinks
koffie  coffee
 
thee  -  tea
water  -  water
water met bubbels  -  sparkling water
water zonder bubbels  -  plain water
sinaasappelsap / jus d 'orange  -  orange juice
appelsap  -  apple juice
vruchtensap  -  fruit juice
melk  -  milk
milkshake  -  milkshake
sterke drank  -  alcohol, liquor, booze, strong drink
 
likeur  -  liquor
wijn  -  wine
bier  -  beer
ijsklontje  -  icecube
ontbijten  -  to have breakfast
lunchen  -  to have lunch
dineren  -  to have dinner
tussendoortje, snack  -  snack
gezond  -  healthy
ongezond  -  unhealthy 
 
 
Huiswerk oefening 7.2
 
Schrijf het juiste woord onder de plaatjes:
 
.............................. ............................... .............................. ..............................
 
 
.............................. .............................. .............................. ..............................
 
 
.............................. .............................. ............................ ............................
 
 
Huiswerk oefening 7.3
 
Wat heeft u vandaag gegeten en gedronken?
 
's-ochtends: ontbijt
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
Tussendoortje(s):
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
's-middags: lunch
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
Tussendoortje(s):
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
's-avonds: avondeten
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
(Tussendoortje(s):)
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
 

 
VIDEO 1
 
Wafels maken
 
a) Bekijk deze video enkele keren op youtube. (watch this youtube movie several times)

 
 
 
 
 

b) Huiswerk oefening 7.4
 
 
Schrijf in enkele woorden op wat de kinderen doen.(write a few sentences about what the children are doing)
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
 

b) Luister nogmaals en lees mee.
 
 
 
 
Wafels maken
 
 
Hallo  
Ik heet Marjolein.
Ik heet Robin.
En wij gaan samen wafels bakken!  
 
Dit heb je allemaal nodig:
* 1 dl (deciliter) melk
* 300 gr (gram) suiker
* 2 zakjes vanille-suiker
* Zout
* 400 gr (gram) bloem
* 400 (gram) boter
* en 10 eieren  
 
Nu gaan we de eieren splitsen. …
 
En dan mixen we dit totdat het helemaal schuimig is. …
 
Nu doen we de suiker en de boter in de kom en nu doen we …eh….romig mixen. …
 
Nu gaan we dit allemaal erbij doen. …
 
En nu mag de bloem erbij. …
 
Nu gaan we de eiwit erbij doen. (Nu gaan we het eiwit erbij doen) …
 
Tadaaaah!      
 
 
Wafels gemaakt door: …  
Gemaakt op: 16 juni 2013  
Film gemaakt door: ...

 
 
Huiswerk oefening 7.5
 
Beantwoord de volgende vragen:
 
 
1. Wat gaan Marjolein en Robin doen??
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
2. Wat zijn de ingrediënten van deze wafels?
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
3. Wat doen ze met de eieren? 
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
 

 
Huiswerk oefening 7.6
 

 

Smakelijk eten!

Kaas

Veel Nederlanders eten kaas. U bent nu ook Nederlander.
Houdt u van kaas?
 
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................
In welk gerecht gebruikt u of iemand die u kent kaas?
    
.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................

Wat is een typerend gerecht of ingrediënt in uw geboorteland?

.....................................................................................
.....................................................................................
.....................................................................................


Woordenlijst 7.2
 
de wafel  -  waffle
smakelijk eten!  -  have a nice meal!
gerecht  -  dish, food
iemand die u kent  -  somebody you know
kennen  -  to know
gebruiken  -  to use
typerend  -  characteristic
ingrediënt  -  ingredient
geboorteland  -  country where you are born
 
 
WEBCAM SESSION 7:
 
1) Vertel me welke groenten, welk fruit en welk eten u lekker vindt.
2) Hoe maak je wafels?
3) Houdt u van kaas?
 
 
 
Les 8:
 
To download the homework file of this lesson, click HERE.
 

Extra uitleg
 
adjective
 
An adjective tells something about a noun.
In Dutch it is placed before the noun. An -e is added to the adjective.
 

 
de lekkere wafel  (the delicious waffle)
de rode bal  (the red ball)
het grote huis  (the big house)
de gele jassen  (the yellow coats)
 
However, when the adjective is placed after a 'to be'-verb. Then the adjective doesn't change.
 
De walnoot is gezond.  (the walnut is healthy)
Een wafel is lekker.  (a waffle is delicious)
De bal is rond. (the ball is round)
De ijsbeer is wit. (the icebear is white)
Het kind is jong. (the child is young)
Hij is morgen jarig. (tomorrow is his birthday)
Hij wordt veel te dik. (he becomes too fat)
Het kind blijft hongerig. (the child remeins hungry)
De vergissing blijkt groot. (the mistake appears to be big)
 
Uitzondering (Exception):
* an -e is not added when the adjective describes a neuter noun with 'een'.
een mooi meisje  (a beautiful girl)     het mooie meisje
een warm bad  (a warm bath)            het warme bad
een knap kind  (a handsome child)     het knappe kind
 

Bijzondere regelmatigheden (special rules):
 
1. The adjective ends with 1 vowel and 1 consonant? The consonant is doubled.
 

 
De ijsbeer is wit. De witte ijsbeer
De man is dik. De dikke vrouw.
De straat is nat. De natte straat.
Het kind is knap. Het knappe kind.
 
 
2. The adjective ends with 2 the same vowels and 1 consonant? One vowel disappears.
 
 
De bal is rood. de rode bal
De zon is geel. de gele zon
De man is groot. de grote man
De vrouw is kwaad. de kwade vrouw
 

3. The adjective ends with -f or -s? The -f becomes -v, the -s becomes -z.
 
 
De hond is doof. de dove hond
Het meisje is lief. het lieve meisje
Het kind is boos. het boze kind
Het haar is grijs. het grijze haar
 


VIDEO 2
 
Kleuren (colours)
 
Voor het leren van alle kleuren, klik deze video. (to learn all colours, click on this video)
 
 
 
 
 
 
 
 
Huiswerk oefening 8.1
 
Remember:
* when placed in front of a noun, the adjective gets an 'e' at the end
* when the adjective is placed after a 'to be'-verb, the adjective gets no 'e' at the end.

Vul in (kies de kleur): (Fill in, choose a colour)
 
1. Mijn ogen zijn ... . Ik heb ... ogen.
2. De lucht is vandaag ... . Ik zie de ... lucht.
3. Gras is ... . De koe staat op het ... gras.
4. De ... hond schrikt. Ik laat de ... hond schrikken.
5. Mijn lievelingskleur is ... . De ... kleur vind ik het mooist.
6. Mijn ... wimpers beschermen mijn ogen tegen de zon. Ik heb ... wimpers.

 
Woordenlijst 8.1



het oog  -  eye
de lucht  -  sky
vandaag  -  today
het gras  -  grass
de koe  -  cow
ik laat (laten)  -  I let (to let)
ik laat schrikken  -  I scare
lievelings...  -  favourite ...
het mooist  -  the most beautiful 
ik vind blauw het mooist  -  I find / consider blue most beautiful, According to me blue is the most beautiful colour
de wimper  -  eyelash
beschermen  -  to protect
tegen  -  against
de zon  -  sun
 
 
Huiswerk oefening 8.2
 
Remember:
* Words with particle de: blauwe, also when 'een' is used.
* Words with particle het: blauwe, however not when 'een' is used: blauw (een blauw snoepje)
 


 
Welk woord is goed?
 
1. Wat een gezellig / gezellige feestje!  .....Wat een gezellig feestje!
2. Ik heb een blauw / blauwe fiets.  .....Ik heb een blauwe fiets.
 
 
3. Dat is een lekker / lekkere maaltijd.  ........................................
 
4. Rood / rode wijn drink ik liever dan wit / witte wijn.  ........................................
 
5. Is dit een oud / oude brood?  ........................................
 
6. Jij hebt een groot / grote huis zeg!  ........................................
 
7. Mijn broer heeft een nieuw / nieuwe telefoonnummer.  ........................................
 
8. Een klein / kleine ogenblikje, alstublieft.  ........................................
 
9. Ik heb een lang / lange voornaam: Marianne.  ........................................
 
10. We hebben een half / halve uur op ons eten gewacht.  ........................................
 
11. Ben je in een leuk / leuke restaurant geweest?  ........................................
 
12. Die ober, is dat een aardig / aardige man?  ........................................

 
 
Woordenlijst 8.2



de fiets  -  bicycle
de maaltijd  -  meal
het ogenblikje  -  blink of the eye
een ogenblikje alstublieft  -  just a moment please
de ober  -  the waiter
de serveerster  -  the waitress



TEKST 1 In de supermarkt
 
 
 
a) Luister naar de tekst.
 
Houd je van pasta?
 

 
Ron Houd je van vis?
Willem Nou nee, niet zo erg. Ik eet ook liever geen vlees.
Ron Zal ik dan iets met kaas maken?
Willem Ja, dat vind ik wel lekker. Zullen we pasta maken?
Ron O, dat is een goed idee. En de groente?
Willem Sla.
Ron Zo, sla, tomaten, uien, aardappels. Waar is het fruit?
Willem Hier zijn de appels en de sinaasappels. O, en een citroen.
Ron Frisdrank, boter, kaas, eieren, melk, koekjes, worst, wc papier, tandpasta, brood, jam, ....Dat is alles.
Willem Ik zal het toetje wel maken. Lust je ijs?
Ron Mmmmm lekker, ik ben dol op ijs!
 

Woordenlijst 8.3
 

 
de supermarkt  -  supermarket
houden van  -  to like, to love
de vis  -  fish
niet zo erg  -  not really
erg  -  very
ook  -  moreover, too, also, as well
ik eet liever geen vlees  -  I'd rather not eat meat
het vlees  -  meat
trouwens  -  actually, by the way
de kaas  -  cheese
maken  -  to make
de pasta  -  pasta
het idee  -  idea
groente(n)  -  vegetables
de sla  -  lettuce
de tomaat  -  tomato
de ui  -  onion
de aardappel  -  potato
het fruit  -  fruit
de appel  -  apple
de sinaasappel  -  orange
de citroen  -  lemon
de frisdrank  -  fizzy drink, soda
de boter  -  butter
het ei  -  egg
de melk  -  milk
het koekje  -  biscuit, cookie
het wc papier  -  toilet paper
de tandpasta  -  toothpaste
alles  -  all
het toetje, het dessert  -  dessert
als toetje wil ik graag ijs -  for dessert I will take icecream
het ijs  -  here: ice cream. Also means ice (northpole)
mmm  -  yummy!
lekker  -  delicious, nice
 

b) Zeg mij na. 
 

 
Extra uitleg: JE / JIJ IN A QUESTION?: THE VERB LOOSES A 'T'

herhaling:  Als je achter het werkwoord staat, vervalt de 't'. (When je is placed after the verb, the '-t' falls off from the 'stam') 
Houd  je van vis?
Je houdt van vis.
 
Normally: je/jij >> 'stam' + t
je/jij in a question?: 'stam'
 

Huiswerk oefening 8.3
 
1. Jij loopt naar de supermarkt.
... jij naar de supermarkt?
2. Jij houdt van feestjes.
... jij van feestjes?
3. Jij eet graag fruit.
... jij graag fruit?
4. Je drinkt graag frisdrank. Toch?
... je graag frisdrank? 
5. Je hebt rode sinaasappels in je karretje.
... je rode sinaasappels in je karretje?
 

Woordenlijst 8.4
 
het karretje  -  basket with wheels, chariot, kart 
 
 
 
Extra uitleg
 
Zeggen dat je iets lekker, mooi, fijn, leuk, aardig vindt (to express you like somEthing):
 
Houd je van ...?    -     Do you like ...? Do you love ...?
Lust je?    -    Do you like ...? (food, drinks)
Ik vind ... aardig / leuk / lekker / mooi    -    I like ...
Ik ben dol op ...    -    I am very fond of ...
 


Voorbeelden:
Houd je van koekjes?
Lust je koekjes?
Ik vind Adriaan aardig.
Ik ben dol op ijs.
Ik ben dol op jou.
 

Je voorkeur uitdrukken (express your preference):
 
Ik ... liever  -  I prefer ...
Ik heb liever ... dan ...  -  I prefer ... above ...
Voorbeelden:
Ik eet liever kiwi's dan bananen. 
Ik ga liever naar huis.

 

Huiswerk oefening 8.4
 

 
Schrijf de woorden op die u hoort:
1. .......................................................
2. .......................................................
3. .......................................................
4. .......................................................
5. .......................................................
6. .......................................................
7. .......................................................
8. .......................................................
9. .......................................................
10. ......................................................
11. ......................................................

Extra uitleg
 
Aanwijzend voornaamwoord (demonstrative pronoun)
 

 
 
SINGULAR
de-woord het-woord
dichtbij (close, this) deze dit
veraf (far away, that) die dat
 
PLURAL
de-woord het-woord
dichtbij (close, these) deze deze
veraf (far away, those) die die
 

voorbeelden:
Ik koop dit huis (hier).                             I buy this house.
Zij leest dat boek (daar).                         She is reading that book.
Ria wil deze broek (hier).                        Ria wants these pants.
Kees vind die schoenen (daar) mooi.        Kees likes those shoes.
         
 

Huiswerk oefening 8.5
 
Vul in:  deze / die
 
De peer
 
Ik eet ... peer. (this)
Ik eet ... peer. (that)
 
Vul in: dit / dat
 
 
Het koekje
 
Ik eet ... koekje. (this)
Ik eet ... koekje. (that)
 


Huiswerk oefening 8.6
 
1. Ik eet ... banaan. (that)
2. Ik eet ... broodje. (this)
3. Ik eet ... worst. (this)
4. Ik eet ... toetje. (that)
5. Ik eet ... eieren. (these)
6. Ik eet ... bananen. (these)
7. Ik eet ... ijsjes. (those)
 
 
 


 

Handige rijtjes
 

 
Hoe stel je een vraag?  (How to ask a question?)
 
Wie?  -  Who?
 
Wie is dat?  -  Who is that?
 
Wat?  -  What?
 
Wat is hier te zien?  -  What's here to see?
 
Wat voor soort restaurant is dat?  -  What kind of restaurant's that?
 
Waar?  -  Where?
 
Waar is het toilet?  -  Where's the toilet?
 
Waar gaat u naartoe?  -  Where are you going?
 
Hoe?  -  How?
 
Hoe ver is dat?  -  How far from here is it?
 
Hoe lang duurt dat?  -  How long will it take?
 
Hoeveel?  -  How many? How much?
 
Hoeveel kost dit?  -  How much does this cost?
 
 
 

 
Welk? Welke?  -  Which (singular), which (plural)
 
Welk glas is voor mij?  -  Which glass is mine?
 
Wanneer?  -  When?
 
Wanneer gaan we eten?  -  When are we going to eat?
 
Waarom?  -  Why?
 
Kunt u me ... ?  -  Could you ... me?
 
Kunt u me helpen alstublieft?  -  Could you help me please?
 
Kunt u me dat aanwijzen?  -  Could you point that out for me/ Can you show me?
 
Zou u plaatsen voor mij willen reserveren?  -  Would you like to make reservations for me? 
 
Heeft u voor mij een vork / mes / lepel / bord / glas / servet?  - 
Do you have a fork / knife / spoon / plate / glass / napkin for me?
 
Heeft u misschien een gerecht zonder vlees?  -  Do you maybe have a meal without meat?
 
Ik wil graag een kilo appels.  -  One kilo appels please.
 
Mag ik deze bloemkool meenemen?  -  Can I take this cauliflower?
 
Mag ik hier roken?  -  Am I allowed to smoke here?
 
Mag ik wat vragen?  -  May I ask something?
 
Ja, natuurlijk.  -  Yes, of course.
 
Nee, het spijt me.  -  No, I'm sorry.
 
Ja, wat kan ik voor u doen?  -  Yes, what can I do for you?
 
Een ogenblikje a.u.b. (=alstublieft).  -  Just a moment please.
 
Nee, dat is onmogelijk.  -  No, that's not possible.




Extra uitleg
 
When to leave out the article?
de aardbeien  or   aardbeien?
het brood   or   brood?
de groentes  or   groenten
 
verzamelnaam zonder lidwoord
(aggregation-/collection name without article)
 
 
Zoals in het Engels, hoef je niet altijd 'de', 'het' of 'een' voor een zelfstandig naamwoord te zetten. 
Bijvoorbeeld wanneer je het over een groep hebt in het algemeen.
(As in English, you don't always have to use an article in front of a noun.
For example, when you talk about a group in general.)
 
Ik zie het brood liggen in de winkel.
Eet jij graag brood?
 
De groenten voor de soep liggen daar.
Groenten zijn gezond.

Zie je die citroen in die boom?
Citroenen kun je als schijfjes in je glas cola doen.
 

 
 
Huiswerk oefening 8.7
 
Vul in:
 
varkensvlees / groenten / appels / boter, kaas en eieren
 
1. ... zijn lekker.
2. In groentesoep zitten ... .
3. Veel mensen eten geen ... .
4. ... is een heel beroemd spel.
 
 
 
 

Woordenlijst 8.5
 

 
 
de cola  -  coca cola
het glas  -  glass, cup
de schijf  -  slice, disc
de schijfjes  -  slices
de winkel  -  shop
als  -  as
boter kaas en eieren / kruisje nulletje  -  noughts and crosses
heel beroemd  -  very famous 
 
 

Huiswerk oefening 8.8
Luister opnieuw naar TEKST 1 (les 8):
 

 
 
 
Houd je van pasta?
 
 
Ron Houd je van vis?
Willem Nou nee, niet zo erg. Ik eet ook liever geen vlees.
Ron Zal ik dan iets met kaas maken?
Willem Ja, dat vind ik wel lekker. Zullen we pasta maken?
Ron O, dat is een goed idee. En de groente?
Willem Sla.
Ron Zo, sla, tomaten, uien, aardappels. Waar is het fruit?
Willem Hier zijn de appels en de sinaasappels. O, en een citroen.
Ron Frisdrank, boter, kaas, eieren, melk, koekjes, worst, wc papier, tandpasta, brood, jam, ....Dat is alles.
Willem Ik zal het toetje wel maken. Lust je ijs?
Ron Mmmmm lekker, ik ben dol op ijs!
 

Waar of niet waar? (True or false?)



1. Willem vindt vis lekker          waar  /  niet waar
2. Ron houdt van pasta          waar  /  niet waar
3. Willem en Ron eten ook ijs          waar  /  niet waar
 

 
Huiswerk oefening 8.9
 
Welke zinnen hebben een zelfde betekenis? (which sentences have a similar meaning?)
 
1. Ik houd van vis. a. Lust je vis?  1 =
2. Ik lust geen vis. b. Ik vind vis erg lekker.  2 =
3. Vind je vis niet zo erg lekker? c. Ik houd niet van vis.  3 =
4. Ik ben dol op vis. d. Ik vind vis lekker.  4 =
5. Houd je van vis? e. Houd je niet zo erg van vis?  5 =
 


Huiswerk oefening 8.10
 
Vul in:
 
liever / toetje / lekker / gegeten / supermarkt
 
A Ik heb lekker ...
B Dank je.
A Waar komt die pasta vandaan?
B O, uit de ...
A Nou, die is erg ...
B Wat wil je voor een ... ?
   Ik heb ijs of fruit.
A Ik wil ... fruit.

 
Huiswerk oefening 8.11
 
a) Wat is het? Groente of fruit? (what is it? vegetable or fruit?)
 
watermeloen / appels / uien / citroenen / tomaten / sla / aardappels / sinaasappels / komkommer
 
Fruit:                            
...............
...............
...............
...............
 
Groente: 
..............
..............
..............
..............
.............. 
 
 
 
b) Onderstreep de woorden die dranken zijn: (underline the words that are drinks)
 
Wat kan je drinken?

toetje / melk / pasta / groente / pils / wijn / frisdrank / kaas / borrel / jus d'orange / druif / sap / cola
 
 
c) Onderstreep de woorden gemaakt van melk (zuivel): (underline the products that are made from milk)
 
eieren / sla / kaas / ijs / ui / boter / vlees / wijn
 

 
Huiswerk oefening 8.12
 
d) Luister naar de woorden. Schrijf op of u 'ij' hoort, of 'ui'. Probeer ook de woorden zelf op te schrijven.
 
 

 
 
 
1. ...
2. ...
3. ...
4. ...
5. ...

 

 
Huiswerk oefening 8.13
Is of zijn?
 
1. Dit ... Niels en Sandra.
2. Dat ... een vis.
3. Dat ... een aardappel.
4. Dit ... tomaten.
5. Dat ... ijs.
6. Dat ... lekkere bananen.
7. Die koeken ... stroopwafels.
 
 
 
Huiswerk oefening 8.14
Mijn Dagboek

1. Schrijf op wat u morgen graag zou willen eten. 
 
Morgenvroeg zou ik graag ......................................en....................................................................
...............................en ...................................................................................................................willen eten.
Morgenmiddag ..............................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
 
Morgenavond ..................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
 


Woordenlijst 8.6
 
wat  -  what
morgen  -  tomorrow
Ik zou graag ... willen  -  I would like ...
Ik zou graag willen ...  -  I would like to ...

2. Wat is het lekkerste dat u ooit gegeten heeft? (what is the most delicious food you have ever eaten?)
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
 
 
 
 

     
 

 

 

DUTCH CAM CHAT 8:

 

1. Tell me what you wrote in your diary.
 
 
2. Wat is uw lievelingsrestaurant? Wat kun je daar eten?


3. Verzin een lekker gerecht en leg me uit hoe ik het moet maken. 

 

CONGRATULATIONS! YOU FINISHED LESSON 7 + 8

 


Now you know how:
* to talk about food
* to express your preference
* to use adjectives
* to use demonstrative pronouns

 


Now please repeat lesson 1 - 6.
Great job! and now relax.....you're approaching intermediate level with every second.